Astma

Hvad er astma – hvordan opstår det?

Astma er den mest almindelige kroniske sygdom blandt børn og unge. 300.000 danskere lider af astma, hvilket svarer til 7 % af Danmarks befolkning. Halvdelen er ubehandlede.

Astma betyder åndenød og er en kronisk betændelsestilstand i luftvejene, der hverken skyldes bakterier eller virus. Betændelsestilstanden viser sig ved anfald af åndenød, hoste og/eller hvæsende vejrtrækning.

Symptomer på astma

Hvis du har astma, kan det være meget forskelligt, hvor påvirket du er af det i din hverdag. Symptomerne på en forværret astma kan komme snigende, og der er ikke let at forudsige sygdomsforløbet, da der er udefrakommende faktorer, som også kan spille en afgørende rolle i forhold til sygdommen.

Typiske symptomer på astma

- åndenød
- hvæsen under udånding
- hoste med slim, som hyppigst kommer om natten. Sygdommen varierer.

Astma er en sygdom, der varierer meget, og der kan derfor ske forværringer i sygdomsforløbet. Der er derfor nogle ting, du som astmatiker skal være opmærksom på.

Symptomer på forværring af astma, kan være

- at du vågner om natten, du har svært ved at komme af med en forkølelse, du bliver lettere forpustet, at du tager anfaldsmedicin mere end én gang om ugen, og at du hoster meget.

Ved forværring af astma, skal man kontakte lægen!

Symptomer på et alvorligt astmaanfald, kan være

- blålig hudfarve, hvæsende vejrtrækning, forvirring og rastløshed, udmattelse og at inhalationsmedicinen ikke virker så godt, som den plejer.

Kontakt lægen

Spørgeskema